
Undervisning i avkodningsstrategier
Att undervisa i avkodningsstrategier är lika viktigt som att undervisa i läsförståelsestrategier. Genom att jag och mina kollegor på skolan har använt Trädet Web som undervisningsmaterial i många år har det blivit naturligt för oss att undervisa utifrån de strategier som används i det digitala programmet. Strategier som underlättar för arbetsminnet då det är omöjligt att ljuda ljud för ljud när orden blir allt längre. Om eleverna redan från början lär sig dessa strategier så blir det lättare för dem att utveckla sin avkodning så att de kan läsa med flyt vilket ger större möjligheter att ta till sig av textens innehåll och förstå det man läser. Här nedanför ser ni hur orden successivt blir allt längre och vilka strategier som krävs:
1. Sikta på vokalen (ord med två och tre bokstäver) lo, ko, val, sol
2. Dela upp orden i stavelser (ord med fyra bokstäver) må-ne, ba-da, re-sa
3. Dela upp orden i stavelser med hjälp av vokalerna (längre ord)
Vokaler är som lagkaptener i ett ord. Den andra vokalen är en girig typ. Han vill alltid ha den bokstav som är närmast till vänster om sig i sitt lag. an-tal, so-len, so-ver, ve-ge-ta-risk, tyd-li-gen, verk-li-gen
Genom att Trädet Web är ett så självständigt program är det möjligt att sitta med en elev i taget medan de andra tränar på datorn. Då kan jag genom läslistor och/eller bildstöd undervisa i strategierna. Jag förklarar och läser före. Vi körläser och eleven läser på egen hand. Detta är svårt för många inledningsvis och det behövs mycket repetition.
Häromdagen träffade jag en liten flicka idag som har haft jättesvårt att befästa bokstavsljuden och knäcka läskoden. Efter att ha tränat sig igenom level 2A och 2B, samt även en omgång utifrån 3B och de bokstavsljud som fortfarande inte var säkrade, är hon nu på level 4. Hon kan läsa ljudenliga ord med tre bokstavsljud men fyra bokstäver blev för svårt. För att hjälpa henne förstå att det blir mycket lättare att ta en stavelse i taget och avlasta arbetsminnet gjorde jag detta bildstöd. Vips så förstod hon hur hon skulle få till läsningen
