Läsande årshjul

Under hösten 2025 kommer jag att ge ut min handbok för pedagoger och då mycket konkret visa hur man kan skapa en hållbar undervisningsutveckling i läsfrämjande.
Vårt läsande årshjul har vuxit fram och förfinats under snart 10 år. Utgångspunkten är att skapa en hållbar undervisningsutveckling i läsfrämjande arbete. Navet i årshjulet är Bibliotekstemat som består av skolbibliotekarie och förstelärare i språkutvecklande arbetssätt (jag)samt bokinspiratörer från varje verksamhet och stadie. Fritidshemmet har under alla år varit en del av detta systematiska arbete och har också skolutvecklingstid avsatt samma dagar som lärarna. Fritids på förmiddagstid och skolan på eftermiddagstid.
De kollegiala träffar som vi kallar för bokcafér infaller med jämna mellanrum under året och nu har vi 6 tillfällen varav en är ett utvärderingstillfälle. Träffarna har olika innehåll men följer ungefär samma upplägg. De inleds med någon form av startuppgift, inspiration eller högläsning. Därefter får pedagogerna i respektive team eller årskurs berätta vad som pågår i verksamheten kring läs- och skrivfrämjande arbete. Om pedagogerna fått en uppgift från den förra pedagogiska träffen, redovisas den i tvärgrupper med pedagoger från olika årskurser.
Därefter berättar bokinspiratörerna om dagens innehåll. Innehållet varierar, exempelvis uppmärksammar vi olika jubileum, minnesdagar och författare, som när Alfons fyllde 50 år, Emil i Lönneberga 60 år, Maria Gripe 100 år och Pippi Långstrump 80 år. Skolbibliotekarien och bokinspiratörerna presenterar också boktips och länkar kring aktuellt tema som samlas på skolans gemensamma plattform. Upplägget varierar på träffarna men följer på ett ungefär denna struktur:
- presentera fokusområde
- genomföra startuppgift
- lyssna på föreläsning
- genomföra workshop
- ge inspiration
- planera, reflektera och ge uppgift till nästa träff.
Vi lyfter in skolans prioriterade områden i skolans biblioteksplan och läsande årshjul, som konkretiserar vilka mål vi ska arbeta mot och hur vi kan genomföra arbetet under ett läsår. På det sättet blir biblioteksplanen och det läsande årshjulet skolans lokala förbättringsagenda.
Biblioteksplanen tillsammans med det läsande årshjulet kommuniceras med alla pedagoger och alla verksamheter inför det nya läsåret. Den har då reviderats av biblioteksteamet tillsammans med ledningen utifrån den utvärdering som gjorts i slutet av det föregående läsåret. Biblioteksteamet påvisar tydligt på vad som framkommit i pedagogernas utvärdering och den analys av de resultat som kan ses i kvalitetsarbetet kring skolans undervisningsutveckling.
För att lyckas är det viktigt med:
- analys av nuläge
- mål utifrån en gemensam plan
- tid att kommunicera mål, plan och genomförande
- utvärdering och analys.