Min digitala verktygslåda

Min digitala verktygslåda

Genom åren har jag använt en mängd olika digitala verktyg för att göra lärandet tillgängligt för alla elever. Jag har även under många år haft kollegialt lärande med fokus på digitala verktyg både på den egna skolan, den gemensamma enheten och på kommunnivå. 

På den här sidan kommer jag beskriva de verktyg och program som varit och är mest betydelsefulla i min läs- och skrivundervisning. Verktyg och program där jag också fungerat som stöd i utvecklandet och i implementeringen av dem. 

Havsäventyret bygger på strukturerad ljudningsmetod eller Phonics. Det innebär att läromedlet sätter språkljuden i fokus under den tidiga läsinlärningen. Vi har använt detta program i två år för hela förskoleklassen och det vi kan se är att det lägger en stabil grund för vidare läs- och skrivinlärning. Eleverna blir fonemiska medvetna och mycket säkra på kopplingen ljud/bokstav.

Havsäventyrets bilder och berättelser gör den fonologiska träningen med språkljud och dess koppling till bokstäverna synlig (explicit). För elever med svag fonemisk medvetenhet är ljudfigurerna bra som minnesstöd och genom detta stöd har de lättare att komma ihåg bokstavsljudet.

De charmiga ljudfigurerna bygger förväntan och elevernas nyfikenhet väcks!

Trädet Web är ett mycket strukturerat program som utvecklar god läsning och skrivning. Arbetssättet tillhör den metodiska skola som internationellt kallas "phonics". Det innebär att man fokuserar på att automatisera kopplingen mellan ljud och bokstav, läsriktning och sammanljudning. 

Vad är det som gör Trädet Web till ett så bra träningsprogram för läs- och skrivinlärning?
Vad är det som gör Trädet Web till ett så bra program för andraspråkselever?
Vad är det som gör Trädet Web till ett så bra program för elever med läs- och skrivsvårigheter?

Det finns olika ingångar i Trädet Web så programmet går att använda både för Nyinlärning och Ominlärning. Oavsett ingång leder träningen till att eleverna blir fonemisk medvetna och säkra på kopplingen ljud/bokstav.

 Trädet har en inbyggd analys av de säkra bokstäverna (Ominlärning Level 3B) och man kan därför börja med det man kan och bygga en bokstav i taget. Utifrån den ljudsäkerhet som eleven utvecklar bygger sedan träningen i programmet hållbara avkodningsstrategier för längre och längre ord. 

Programmet är strukturerat med långsam progression. Eleverna känner igen sig i övningarna vilket gör att de snabbt kan arbeta självständigt och även på hemmaplan. Det går att träna många samtidigt bara man har hörlurar.

Gehörsskrivningen med lärare som man ser och hör uttala stavelsen ger både visuellt och ljudmässigt stöd för uttalet. Man använder headset och spelar in sitt eget tal för att kunna jämföra med lärarens.Gehörsskrivning är ett unikt sätt att befästa koppling ljud/ bokstav i flera sinnen. Lyssna, säga efter och spela in, jämföra, lyssna i sitt inre, ladda handen och skriva och lyssna igen med hjälp av talsyntes. 

I programmet samlar eleven poäng för lyckade övningar och att nå veckans mål ger motivation att få kontinuerlig övning. Vi har arbetat med Trädet Web i nio år på vår skola men det är de senaste fyra åren som vi använt programmet mer systematiskt som en del av vår tidiga läs- och skrivinlärning. Vi har aldrig haft så fina resultat på LegiLexi och nationella proven som de tre senaste åren. Vill du veta ännu mer om detta fantastiska program? Läs mer här: Trädet Web

Polylino Läslyft är en guldgruva att hämta inspiration ifrån till sitt eget klassrum eller för att genomföra övningar och workshops i ett kollegialt lärande. När jag för första gången läste Barbro Westlunds handledning till texterna i Polylino (ILT Education) så kände jag att allt detta fantastiska innehåll måste få bli upppackat tillsammans i ett kollegium. Tillsammans med en kollega skapade jag Polylino Läslyft och den tillhörande materialbank som är som en stor skattkista att ösa ur. Följ länken nedan så hittar ni information om detta läslyft samt lektionsplaneringar och annat smått och gott. Bilderna här ovan är hämtade från ILT Education och Materialbanken i Polylino.

 https://www.ilteducation.com/se/laslyft-med-polylino/ 



Både i dator och cromebooks använder vi och skriver i Google Drive då det finns en bra talsyntes i form av appwriter, det finns stavningshjälp och det finns röstinmatning. Talsyntesen använder vi både vid eget skrivande och vid uppläsning. Appwriter är även använbart i olika molntjänster för att kunna få den skrivna texten uppläst. I Trädet Web är talsyntesen ovärderlig då det förstärkning läs- och skrivundervisning.

Det digitala Stjärnsvenskabiblioteket  är framtaget med stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten och böckerna finns på många olika nivåer. I min specialundervisning möter jag elever i åk 1-6 och även SVA-elever. Alla mina elever älskar detta program. Alla böcker som eleverna tar sig an och lyssnar/läser samt skriver text till sparas på deras inloggning. De kan betygsätta böckerna och de kan skriva ut sina böcker. Just idag hade jag så stolta killar som fick med sig varsin utskriven bok till klassläraren för att läsas upp samt tas hem till mamma och pappa.

Det digitala stjärnsvenska biblioteket går att användas till gemensam läsning då vi ofta samlas framför smartboarden och läser och samtalar om texten tillsammans.  När vi läst och bearbetat texten tillsammans sammanfattar vi och plockar fram det viktigaste som hänt i boken. Till vår hjälp använder vi funktionen i programmet där man kan ta bort text och bara ha bilderna att utgå ifrån. Eleverna får hjälpas åt att sammanfatta muntligt och sedan kan de få sätta sig vid varsin dator och skriva själva till varje bild. 

Talsyntesen fungerar även i detta program och eleverna kan höra både ljud och ord som de skriver. Ännu en funktion finns i programmet och det är att lyssna på texten. När eleverna arbetar med detta program individuellt låter jag dem alltid börja med att lyssna på texten för att sedan läsa och skriva. 

Ska jag vara ärlig var det längesen jag upplevde att ett program kan fånga elever på ett sätt som detta kan. Elever som har svårigheter med både att läsa och skriva, både läser och skriver så det låter i hela rummet när de ljudar. De tjatar om att få fortsätta och de blir så nöjda när de har en alldeles egen bok i sin hand med text som de själva har författat. Till stjärnsvenskabiblioteket finns numera också webbappar med frågor kring texten, skrivövningar och ordförståelse.


Andra program som verkligen väcker skrivmotivationen är Storyjumper, BookCreator och Creaza. Där har jag skapat lärarkonton där jag har tillgång till alla elevkonton. Detta gör att jag har tillgång till elevernas böcker under hela skrivprocessen och kan stötta, kommentera m m om det behövs. I alla tre programmen finns en fantastisk bildbank samt att du kan hämta bilder både från nätet och använda egna foton. Eftersom programmet ligger på nätet så når eleverna sin bok även från hemifrån. Föräldrar har berättat att detta har varit oerhört motiverande för skrivandet på hemmaplan.

Här nedan hittar ni andra program som stimulerar läs- och skrivlust. Klicka på länkarna och ta del av hur man kan använda dem i undervisningen.

Lässugen  

Läsmysteriet 

Läs med sagor 

Att skapa digitala escaperoom är någonting som jag ägnat en hel del tid till. Först i googleformulär men för några år sedan hittade jag Escaply som gör det mycket mindre tidskrävande att skapa spel. Jag har gjort många spel som utgår från litteratur och där eleverna behöver läsa och förstå texten för att kunna svara på frågor om innehållet. Sök på "Den försvunna Anna-Märta" eller "Sport och Superhjältar i Escaply så får ni ett exempel på hur sådana spel kan vara uppbyggda. Digitala escaperoom är fantastiska för att skapa engagemang i lärandet. Bilden på superhjälten är hämtad från 


På vår skola har vi använt Legilexi under många år. LegiLexi är ett screeningmaterial som testar läsningens alla områden. Under de år som vi har har använt Legilexi har stiftelsen utvärderat och förbättrat testerna och resultathanteringen både utifrån den forskningsgrupp som är knuten till projektet och utifrån de lärare som har varit testpiloter. Testerna har förfinats men framförallt har resultathanteringen utvecklats. Vi kan med detta verktyg följa varje elevs läsutveckling och se inom vilka områden det har gått framåt, stått still eller i värsta fall gått bakåt. Vi kan utifrån dessa fina sammanställningar utvärdera vår egen undervisning, göra nya grupperingar och se vilka elever som är i behov av specialpedagogiskt stöd. Genomförs testerna digitalt sköter programmet om och fixar fina diagram och kurvor.Utifrån testresultatet tar dataprogrammet fram vad respektive elev behöver ha för fokusområde och varje elev får individuella rekommendationer att arbeta vidare med. LegiLexi är ett ovärderligt verktyg i vår systematiska läs- och skrivinlärning utifrån RTI-modellen.

Staplar som jag fick LegiLexi att använda i sin resultatsammanställning
Staplar som jag fick LegiLexi att använda i sin resultatsammanställning


Ja den digitala världen är oändlig och jag måste slutligen lyfta ett digitalt presentationsprogram som jag bara älskar. I Animoto har jag dokumenterat nästan all form av undervisning, teman, kompisdagar m m och jag har även lärt eleverna att hantera programmet för att göra digitala boktips.Programmet bjuder på fina bilder och musik. Det är bara att lägga in text och bilder. Här hittar ni en av mina filmer om vårt läsande årshjul: 

Här nedan hittar ni exempel på hur man kan göra digitala boktips i Animoto. Jag brukar låta eleverna göra egna och visa för varandra.


Under åren har vi haft kollegiala träffar där vi delat våra erfarenheter kring hur vi tillgängliggör undervisningen med digitala verktyg. Så här såg inbjudan ut förra hösten när jag och en annan förstelärare samlade hela kollegiet kring en kompetensutveckling inom digitala verktyg.

Kollegialt lärande om digitala verktyg
Kollegialt lärande om digitala verktyg